Plastisch materiaal

Aan de slag met plastisch materiaal.

Prijs in overleg

Duur in overleg

Aantal leerlingen in overleg

Plastisch materiaal

Bij het Centrum Beeldende Kunst Emmen hebben we deskundigheid over alle beeldende technieken in huis. In de TULE-doelen van het SLO zijn acht technieken geformuleerd. Wij hebben bij elk van deze technieken een kunstenaar gezocht die expert is in de techniek en in kunsteducatie. Heeft u een vraag of wilt u een workshop met boetseren met plastisch materiaal? Wij leggen het voor aan kunstenaar Myrte van Dijk!

"Het voelen en vormen stimuleert de fantasie, het vrije denken en de creativiteit, wat belangrijk is in het vinden van allerlei oplossingen in het dagelijks leven."

Voorbeelden van workshops in deze techniek

Groep 1 en 2
Wat kun je allemaal met klei?

De kinderen gaan op ontdekkingstocht naar de mogelijkheden van klei. Door knijpen, kneden, boren, rollen en plakken ontdekken de kinderen vorm en ruimte. Hol, bol, dik, dun, ruw en glad zijn zo wat aspecten die in de werken terugkomen en we ook in de bespreking naar voren laten komen. Dit vrij vormen leidt tot fantasie bouwwerkjes passend bij elk kind.

Groep 3 en 4
Figuurboetseren

We werken met natuurklei en gebruiken als gereedschap onze handen. Alle onderdelen van je hand geven andere mogelijkheden met boetseren, je duim, vinger, nagel, muis en palm. Er wordt in eerste instantie vanuit één stuk klei gewerkt en brengen de belangrijkste verhoudingen aan. Ieder kind kiest zelf de houding van het figuurtje en voegt onderdelen toe naar eigen inzicht, zoals haar, hoed of andere accessoires.

Groep 5 en 6
Bouwen met rolletjes klei

Met behulp van rolletjes bouwen de kinderen een bakje, potje of vaasje. Mooie gelijke rolletjes maken is best een kunst en ze goed en stevig op elkaar zetten vraagt wel een beetje concentratie, maar dan kun je er ook de mooiste vormen mee maken. Als de vorm klaar is komt de afwerking, wordt het heel glad, geribbeld of komt er nog versiering op?

Groep 7 en 8
Wat wil ik worden?

Vroeger gebruikte men gevelstenen om aan te geven welk beroep de huiseigenaar had. Graan stond voor een molenaar, een varken voor slager enzovoort. De steen toonde een afbeelding in reliëf en werd mee gemetseld in de gevel. De kinderen maken een gevelsteen van klei over wat ze later willen worden. De voorstelling is in reliëf, een 3d voorstelling, met verschillende dieptes en structuren.