Terug naar overzicht

Stelling van Pythagoras

Hans Ittmann

Jaar
1960
Materiaal
beton metaal
Formaat
h. 450 cm.
Type
Beelden buiten

De ‘Stelling van Pythagoras' werd bedreigd met sloop omdat het schoolgebouw aan de Van Schaikweg in Emmen, waar het kunstwerk tegen een buitenwand was geplaatst, plaats moest maken voor woningbouw. Door inspanningen van het Esdal College en de gemeente Emmen en mede dankzij bijdragen van een aantal sponsoren, is het gelukt het kunstwerk te behouden.

Verplaatsing
Oorspronkelijk was de ‘Stelling van Pythagoras' de buitengevel van het oude schoolgebouw dat gesloopt moest worden. Het bleek technisch mogelijk om deze wand los te maken van het gebouw, te vervoeren en te herplaatsen voor de buitenmuur van het Esdal College aan de Boermarkeweg. Het kunstwerk weegt zo'n 25 ton, inclusief de staalconstructie. Tijdens het vervoer was er in totaal zo'n 50 ton onderweg. Het transport vond plaats op 11 oktober 2001.

Kunsthistorische waarde
Het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Hans Ittmann en meet circa 11 x 4,5 meter. Het werk heeft erkende kunsthistorische waarde en kwam tot stand in nauwe samenwerking met de architect Y.S. Dijkstra uit Emmen. Het kunstwerk behoort tot de zeldzame categorie van abstract-geometrische kunst uit de periode 1955 - 1960.

Hans Ittmann (Waalwijk 1914- Amsterdam 1972) brak in 1941 zijn opleiding tot notaris af om zich geheel aan de kunst te wijden. Naast de schilderkunst had ook beeldhouwen zijn interesse. In 1946 kon Ittmann door een studiebeurs van de Franse regering een paar jaar in Parijs studeren. Hij bezocht de Ecole des Beaux Arts, werkte op het atelier van Zadkine en kwam in contact met Parijse kunstenaars van de Ecole de Paris die rond 1950 half- abstract, half- figuratief werk maakten in harmonische kleurstellingen.

Terug in Nederland vond Ittmann aansluiting bij de abstract werkende kunstenaars van de vereniging Creatie, waarvan hij in 1951 lid werd. In 1954 was hij een van de initiatiefnemers tot de oprichting van de Liga Nieuw Beelden ter bevordering van de samenwerking tussen architect en beeldend kunstenaar op voet van gelijkheid. In deze periode was Ittmann's werk volledig abstract en werd zijn werk meer constructivistisch van vormentaal. Van houten plastieken ging hij over op metalen sculpturen die hij uit grote massieve stukken metaal samenlaste of construeerde met metaaldraad. Ook zijn schilderijen werden constructiever en geometischer. Een bijzonder voorbeeld hiervan is het kunstwerk 'Stelling van Pythagoras'.

 

 

Delen