Tekenen

Aan de slag met tekenen

Prijs in overleg

Duur in overleg

Aantal leerlingen in overleg

Tekenen

Bij het Centrum Beeldende Kunst Emmen hebben we deskundigheid over alle beeldende technieken in huis. In de TULE-doelen van het SLO zijn acht technieken geformuleerd. Wij hebben bij elk van deze technieken een kunstenaar gezocht die expert is in de techniek en in kunsteducatie. Heeft u een vraag of wilt u een workshop met tekenen? Wij leggen het voor aan kunstenaar Melanie Banis!

De mogelijkheden:

  • een workshop bij onze tentoonstelling
  • een workshop bij jullie op school
  • advies bij eigen lessen of doorlopende leerlijn
  • ideeën voor creatieve middagen op school
  • teamtrainingen voor docenten
  • een andere wens

"Bij mij zullen ze merken dat tekenen hard werken is. Maar de opgedane kennis kunnen ze daarna zelf toepassen in andere opdrachten."

Voorbeelden van workshops

Groep 1 t/m 4
Rommellalijnen (à la Joan Miró)

Wat liggen er veel spullen in de la, allemaal verschillende vormen en kleuren! Van sommige dingen zie je maar een stukje, omdat ze helemaal onderop liggen. Dat is veel te veel om na te tekenen. We maken onze eigen rommella-tekening met lijnen en vlakken. We werken met potlood, stift en kleurpotlood op A3-papier.

Groep 1 t/m 4
Houtskoolbos

Gelukkig is het winter op de tekening, dan zien we alle takken van de boom. De grote en kleine, de zwarte en grijze takken. Dan knippen we de boom uit en zetten we alle bomen bij elkaar. Zo krijgen jullie een eigen klassenbos! We tekenen met houtskool op A3-papier.

Groep 5 t/m 8
Muziekinstrumenten

Maak kennis met het werk va kunstenaar George Braque. Hij tekende en schilderde graag instrumenten. Dat deed hij op een collageachtige manier. We gaan goed naar de instrumenten kijken en maken er drie tekeningen van. Die tekeningen gebruiken we om een collage van te maken.

Groep 5 t/m 8
Doodle een plattegrond

Doodelen is een ontspannen manier van tekenen, waarbij je zomaar ergens begint en de tekening stukje bij beetje laat groeien. Dikke lijnen, dunne lijnen, verschillende vormen of juist herhaling. Oude steden zijn ook langzaam ontstaan, meestal aan een rivier. In het midden staan de gebouwen vaak dicht op elkaar en zijn de straten smal, verder uit het centrum is al meer ruimte. Al tekenend maak je een mooie plattegrond van een niet-bestaande stad.